صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

انتخاب همسر و مسئولیت آینده

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | انتخاب همسر و مسئولیت آینده
bookmark_border یازدهم انسانی
book دین و زندگی (2) رشته انسانی
bookmarks فصل 18 : پیوند مقدّس
6 ماه قبل
0

انتخاب همسر و مسئولیت آینده

رسول خدا: هيچ بنايی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نيست. مقدس ترين نهاد اجتماعی نزد خدا خانواده است. خانواده، با ازدواج زن ومرد به وجود می آيد، با فرزندان کامل می شود.

رضايت کامل دختر و پسر براي ازدواج ضروری است واگر عقدی به زور انجام بگيرد باطل است ومشروعيت ندارد. قدرت انتخاب ارزشمند و در عين حال مسئوليت آور است. برای موفق شدن در اين مسئوليت بايد برشور جوانی تسلط کامل داشت.

امام علی (ع): حُبُّ الشَّيء يُعمي ويُصم (علاقه ی شديد به چيزی آدم راکور و کر می کند.) برای  برای انتخاب درست مشورت با پدر و مادر نیاز است اما پدران و مادران نباید نظر خود را بر فرزندانشان تحمیل کنند.

لطافت های روحی دختر، آنگاه که در فضای محبت و علاقه جنس مخالف قرار می گیرد، احتمال نادیده گرفتن برخی واقعیت ها را به دنبال دارد، علاوه بر این، چون دختران به خاطر حیا و عزت نفس قوی خود، در ازدواج پیشقدم نمی شوند و طلب و درخواست از طرف پسر صورت می گیرد، ممکن است حیا مانع از آن بشود که دختر همه ویژگی های پسر و سابقه او را بشناسد و با آگاهی کامل تصمیم گیری کند. در چنین مواقعی، پدر که بر احساسات خود غلبه دارد و نیز تجارب فراوان و شناخت کامل از جنس مرد دارد، می تواند همانند باغبانی دلسوز و کاردان از گل لطیف و ظریف خویش مراقبت کند و به راهنمایی او بپردازد.


سایر مباحث این فصل